piątek, 3 marca 2017

#Bądź jak Maria





Klasa 4c z naszej szkoły wzięła udział w zajęciach edukacyjnych na temat życia i osiągnięć Marii Skłodowskiej-Curie. Lekcja została zainspirowana książką  Justyny Styszyńskiej „Idol. Maria Skłodowska-Curie” Wydawnictwa Widnokrąg. Zajęcia zostały przeprowadzone w ramach konkursu „Bądź jak Maria! Eksperymentuj, odkrywaj działaj” organizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego wraz z Wydawnictwem Widnokrąg. Lekcję przeprowadzono na podstawie oryginalnego scenariusza przygotowanego przez bibliotekarkę panią Iwonę Sygut. Celem zajęć było poznanie biografii i dorobku polskiej noblistki, przeprowadzenie eksperymentu naukowego  na temat wyporności wody (pływanie i tonięcie ciał) oraz odpowiedź na pytanie do czego inspiruje nas Maria Skłodowska-Curie. 



PRZEBIEG LEKCJI
Przed wejściem do sali uczniowie losowali numerki i w ten sposób zostali podzieleni na pięć grup, w których wspólnie pracowali, przeprowadzili i opisali eksperyment.

Lekcja zaczęła się od prezentacji „Maria Skłodowska-Curie” wykonanej w programie Prezi (prezentacja dostępna tutaj). Uczniowie zapoznali się z sylwetką słynnej Polki, ciekawostkami z jej życia i działalnością naukową. Dowiedzieli się także na czym polegała rewolucyjność jej odkryć i co sprawiło że Maria stała się prekursorką w różnych dziedzinach życia.


Po obejrzeniu prezentacji uczniowie samodzielnie  wykonali i opisali eksperyment naukowy na temat pływania i tonięcia ciał. Podobny eksperyment ponad 100 lat wcześniej przeprowadziła z własnymi dziećmi Maria Skłodowska-Curie. Dzieci wrzucały do miseczek wypełnionych wodą różne przedmioty: korek, skrawki materiału, papier, styropian, kredki świecowe, sznurek, kawałki plastiku, koraliki, kawałki plasteliny i obserwowały zachowanie tych przedmiotów w wodzie. Następnie opisały swój eksperyment na specjalnie przygotowanych kartach pracy wykonanych metodą myślografii. Uczniowie świetnie poradzili sobie z zadaniem i wyciągnęli prawidłowe wnioski z przeprowadzonego eksperymentu. Już teraz wiedzą dlaczego jedne przedmioty toną a inne nie i co sprawia, że statki mimo tego że są ogromne i wykonane ze stali nie toną.

Kolejną aktywnością dla uczniów był interaktywny quiz wykonany w aplikacji Kahoot (link do aplikacji)  ze znajomości biografii Marii Skłodowskiej-Curie. Dzieci wpisały na swoich smartfonach PIN i zaczęła się zabawa w odgadywanie odpowiedzi. Taka forma sprawdzenia wiedzy bardzo podobała się uczniom, dzieci wręcz wyrywały się do odpowiedzi i chciały kolejny raz przetestować swoją wiedzę w ten sposób. Po zakończeniu z radością polecały go innym.


Na zakończenie lekcji poznaliśmy różne przyrządy do pracy w laboratorium kolby, próbówki, menzurki, termometr. Uczniowie dowiedzieli się także, że do pracy chemika w laboratorium niezbędna jest specjalna odzież ochronna.


ZAJĘCIA DODATKOWE
Chętni uczniowie zostali zaproszeni na drugą część lekcji w ramach zajęć dodatkowych. W trakcie zajęć dowiedzieli się co to jest układ okresowy pierwiastków oraz pracowali z Ozobotem (małym robotem) i mapą.  

Nauczyciel wyjaśnił uczniom co to jest układ okresowy pierwiastków i poprosił o zakolorowanie miejsc, gdzie znajdują się pierwiastki polon i rad odkryte przez Marię Skłodowską- Curie.
Następnie uczniowie zapoznali się z możliwością nauki przy pomocy Ozobota.  Zadaniem uczniów było wyznaczenie trasy podróży Marii Skłodowskiej z Warszawy do Paryża. Droga musiała przebiegać przez stolicę Niemiec Berlin. Przy wykonaniu tego zadania dzieci korzystały z aplikacji Google Maps. Aplikacja pozwoliła im zlokalizować położenie trzech stolic Warszawy, Berlina i Paryża oraz narysować trasę z Warszawy  do Paryża, którą później pokonał Ozobot. W następnym etapie dzieci uczyły się tak kodować trasę dla Ozobota, aby się zatrzymywał, zmieniał tor, mrugał diodami i zawracał. 




W kilka godzin po lekcji uczniów czekała kolejna niespodzianka. Mogli obejrzeć krótki filmik  z zajęć. Przy okazji nauczyli się jak używać aplikacji do czytania kodów QR. Nauczycielka wygenerowała i wydrukowała kod QR, który zawierał link do filmu. Każdy uczeń mógł zeskanować kod i oglądać filmik na własnym telefonie.


WNIOSKI

Lekcja była dla mnie dużym wyzwaniem, wymagała zaangażowania i wcześniejszego przygotowania materiałów: prezentacji, quizu Kahoot, materiałów do przeprowadzenia eksperymentów, kart pracy. Jednak włożony wysiłek bardzo się opłacił bo uczniowie byli niezwykle zadowoleni z lekcji. Wiele się nauczyli bo zajęcia wymagały od nich aktywnego uczestnictwa i współpracy w grupie. Dzieci lubią się uczyć przez eksperymenty i użycie nowych technologii, to ich dużo mocniej angażuje emocjonalnie w lekcje i zwiększa motywację do nauki. Wszystkie polecenia nauczyciela były wykonywane bardzo chętnie i szybko, widać było, że temat i sposób jego realizacji bardzo im odpowiada. Innowacyjne podejście do nauczania jest obopólną korzyścią. Inspiruje nie tylko uczniów ale też nauczycieli.