Klasa 4c z
naszej szkoły wzięła udział w zajęciach edukacyjnych na temat życia i osiągnięć
Marii Skłodowskiej-Curie. Lekcja została zainspirowana książką Justyny Styszyńskiej „Idol. Maria Skłodowska-Curie” Wydawnictwa Widnokrąg. Zajęcia zostały przeprowadzone w
ramach konkursu „Bądź jak Maria! Eksperymentuj, odkrywaj działaj”
organizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego wraz z
Wydawnictwem Widnokrąg. Lekcję przeprowadzono na podstawie oryginalnego
scenariusza przygotowanego przez bibliotekarkę panią Iwonę Sygut. Celem zajęć
było poznanie biografii i dorobku polskiej noblistki, przeprowadzenie
eksperymentu naukowego na temat
wyporności wody (pływanie i tonięcie ciał) oraz odpowiedź na pytanie do czego
inspiruje nas Maria Skłodowska-Curie.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed
wejściem do sali uczniowie losowali numerki i w ten sposób zostali podzieleni
na pięć grup, w których wspólnie pracowali, przeprowadzili i opisali
eksperyment.
Lekcja zaczęła się od prezentacji „Maria Skłodowska-Curie” wykonanej w programie Prezi (prezentacja dostępna tutaj). Uczniowie zapoznali się z sylwetką słynnej Polki, ciekawostkami z jej życia i działalnością naukową. Dowiedzieli się także na czym polegała rewolucyjność jej odkryć i co sprawiło że Maria stała się prekursorką w różnych dziedzinach życia.
Po
obejrzeniu prezentacji uczniowie samodzielnie
wykonali i opisali eksperyment naukowy na temat pływania i tonięcia
ciał. Podobny eksperyment ponad 100 lat wcześniej przeprowadziła z własnymi
dziećmi Maria Skłodowska-Curie. Dzieci wrzucały do miseczek wypełnionych wodą
różne przedmioty: korek, skrawki materiału, papier, styropian, kredki świecowe,
sznurek, kawałki plastiku, koraliki, kawałki plasteliny i obserwowały
zachowanie tych przedmiotów w wodzie. Następnie opisały swój eksperyment na
specjalnie przygotowanych kartach pracy wykonanych metodą myślografii.
Uczniowie świetnie poradzili sobie z zadaniem i wyciągnęli prawidłowe wnioski z
przeprowadzonego eksperymentu. Już teraz wiedzą dlaczego jedne przedmioty toną
a inne nie i co sprawia, że statki mimo tego że są ogromne i wykonane ze stali
nie toną.
Kolejną
aktywnością dla uczniów był interaktywny quiz wykonany w aplikacji Kahoot (link do aplikacji) ze znajomości biografii Marii
Skłodowskiej-Curie. Dzieci wpisały na swoich smartfonach PIN i zaczęła
się zabawa w odgadywanie odpowiedzi. Taka forma sprawdzenia wiedzy bardzo
podobała się uczniom, dzieci wręcz wyrywały się do odpowiedzi i chciały kolejny
raz przetestować swoją wiedzę w ten sposób. Po zakończeniu z radością polecały
go innym.
Na
zakończenie lekcji poznaliśmy różne przyrządy do pracy w laboratorium kolby,
próbówki, menzurki, termometr. Uczniowie dowiedzieli się także, że do pracy
chemika w laboratorium niezbędna jest specjalna odzież ochronna.
ZAJĘCIA DODATKOWE
Chętni uczniowie zostali zaproszeni na drugą część lekcji w ramach zajęć dodatkowych. W trakcie zajęć dowiedzieli się co to jest układ okresowy pierwiastków oraz pracowali z Ozobotem (małym robotem) i mapą.
Chętni uczniowie zostali zaproszeni na drugą część lekcji w ramach zajęć dodatkowych. W trakcie zajęć dowiedzieli się co to jest układ okresowy pierwiastków oraz pracowali z Ozobotem (małym robotem) i mapą.
Nauczyciel wyjaśnił
uczniom co to jest układ okresowy pierwiastków i poprosił o zakolorowanie
miejsc, gdzie znajdują się pierwiastki polon i rad odkryte przez Marię
Skłodowską- Curie.
Następnie
uczniowie zapoznali się z możliwością nauki przy pomocy Ozobota. Zadaniem uczniów było wyznaczenie trasy
podróży Marii Skłodowskiej z Warszawy do Paryża. Droga musiała przebiegać przez
stolicę Niemiec Berlin. Przy wykonaniu tego zadania dzieci korzystały z
aplikacji Google Maps. Aplikacja pozwoliła im zlokalizować położenie trzech
stolic Warszawy, Berlina i Paryża oraz narysować trasę z Warszawy do Paryża, którą później pokonał Ozobot. W następnym
etapie dzieci uczyły się tak kodować trasę dla Ozobota, aby się zatrzymywał,
zmieniał tor, mrugał diodami i zawracał.
W kilka godzin po lekcji uczniów czekała kolejna niespodzianka. Mogli obejrzeć krótki filmik z zajęć. Przy okazji nauczyli się jak używać aplikacji do czytania kodów QR. Nauczycielka wygenerowała i wydrukowała kod QR, który zawierał link do filmu. Każdy uczeń mógł zeskanować kod i oglądać filmik na własnym telefonie.
Lekcja była
dla mnie dużym wyzwaniem, wymagała zaangażowania i wcześniejszego przygotowania
materiałów: prezentacji, quizu Kahoot, materiałów do przeprowadzenia
eksperymentów, kart pracy. Jednak włożony wysiłek bardzo się opłacił bo
uczniowie byli niezwykle zadowoleni z lekcji. Wiele się nauczyli bo zajęcia
wymagały od nich aktywnego uczestnictwa i współpracy w grupie. Dzieci lubią się
uczyć przez eksperymenty i użycie nowych technologii, to ich dużo mocniej
angażuje emocjonalnie w lekcje i zwiększa motywację do nauki. Wszystkie
polecenia nauczyciela były wykonywane bardzo chętnie i szybko, widać było, że
temat i sposób jego realizacji bardzo im odpowiada. Innowacyjne podejście do nauczania jest obopólną korzyścią. Inspiruje nie tylko uczniów ale też nauczycieli.